A Blogról

Üdvözöllek a fedélzeten. Ez Ikarus 266 személyes naplója. Olvashatsz élményekről, szerelmi, közlekedési, és egyéb témákról, + még amelyeket itt nem sorolok fel. Ha felkeltettem az érdeklődésed, akkor irány a baloldal! Kellemes olvasgatást!

Naptár

május 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Utolsó kommentek

  • ikarus266: @Krupcheck: Mi kerül ezen ennyibe... addig én sem nagyon hittem el... :) (2011.09.01. 22:01) Nem áprilisi tréfa
  • wankel: Rakjad neki (: Hamár cserébe odaadtad egy nokiás doboz teljes tartalmát (: A "drágabringa" érzést... (2011.09.01. 21:51) Nem áprilisi tréfa
  • Utolsó 20

Fonya

2009.02.03. 14:42 ikarus266

Formális nyelvek és automaták. Egy tantárgy, ami sok hallgató életét keseríti, vagy a szerencsésebbeknek keserítette meg az életét.

Node nézzük meg miről is szól (szólna ez az egész):

Részlet a Tanulmányi tájékoztatóban közölt tantárgyleírásból:

1. A tantárgy elsajátításának célja

A tantárgy keretein belül megismerik a hallgatók a Chomsky-féle osztályozás szerinti nyelvek és az automaták fő jellemzőit, alkalmazásukat. Képesek lesznek grammatikákat, automatákat definiálni, implementálni a tanult algoritmusokat és találkoznak a gyakorlatban megjelenő nyelvekkel .

 

Első körben (a tanár legyen T), amikor felvettem az egész tantárgyból nem értettem semmit, az előadásra felesleges volt járni, mert nem lehetett hallani semmit. Az előadó olyan halkan beszélt (szólni a hírneve miatt persze senki sem mert neki :)), és szokása volt, hogy kihívta a tanulókat a táblához, természetesen abból az anyagból amit utólag vettünk át, s ha nem tudta az illető akkor az arcát megjegyezte.... Az első éves gyakorlat is természetesen kínai volt számunkra. Minden órán egy zh, amin maximálisan 4 pontot lehetett elérni. Ha jól emlékszem nekem 1 pontom lett a félévben, de nem adtuk fel, szorgalmasan bejártunk minden gyakorlatra, aztán zh után valamilyen rejtélyes okból kifolyólag mindig eljöttünk... :).  Ebből következik, hogy a félévi aláírás nem lett meg, így vizsgázni sem mehettem, kb. 110 társammal együtt. Körülbelül 15-en mentek át első körben.

Második felvonásban sem jártam előadásra, azon okból kifolyólag, hogy az előadások 2 hetente 3 órában voltak megtartva. Fonyából 2 óra is halálos dózisnak számít. Gyakorlatot viszont T-nél vettem fel, próba szerencse alapon.. A gyakorlatok érdekesek voltak, mindent értettem, itthon is készültem rendesen, a házi feladatot szorgalmasan elkészítettem. Itt a probléma az volt, hogy egy idő után (kb. a 3. vagy 4. óra után) azt kérdezte a szokásos 4 pontos zh-kon, amit utólag, azaz a zh után vettünk át. Az első néhányból sikerült pár pontot összehoznom, azonban a többiből nem sikerült, így megint nem sikerült a tárgy, s az indexbe a „Törölve”felirat került másodjára is a Formális Nyelvek és Automaták című tantárgyhoz. Itt már kicsit ideges voltam, hiszen tudtam, hogy egy lehetőség maradt. T itt is hozta a formáját, kb. 30 embert engedett át.

Egyébként az első két körben élesen eltértünk a tárgyleírásban leírtakról, hiszen a hangsúlyt a tanár az ábécé, a levezethetőség, és az egyéb apró definíciókra helyezte. Chomsky – féle nyelvosztályokat átvettük 1-2 feladatot megoldottunk, aztán egy óra az automatákra és a feladataira és kb. ennyi is volt.

2. Tantárgyi program

Formális rendszerek és automaták főbb típusai. Nyelvek, nyelvtanok, normál alakok. Automaták és nyelvek kapcsolata. Chomsky-féle nyelvosztályok. Műveletek nyelvekkel, nyelvalgebra. Elemzők és felismerők, nyelvtani algoritmusok. Lindenmayer rendszerek. Néhány fontos nyelvészeti módszer és eredmény: Kleene tétele, Bar-Hillel lemma, Early-féle algoritmus, közelítő szövegegyeztetések, Lyon algoritmus. Számítástudományi alkalmazások.

Következett az utolsó felvonás, 2008 szeptemberétől. Teljesen új tanár, akit nevezzünk D-nek. Rendesnek látszott, és úgy voltunk vele, hogy bárki jobb csak ne T legyen. Közel 200-an vettük fel ezt a tárgyat, ebből harmadjára kb. 70-en. Az aláírás megszerzéséhez már csak egy zh-t kellett megírni, amire eredetileg 3 lehetőség lett volna, de végül is volt akinek még egy hatodik lehetőséget is adott. Az előadások egész szórakoztatóak voltak, és érdemesnek tűnt bejárni, mert aki nem hiányzott 3-nál többször, az kapott egy úgynevezett nulladik vizsgalehetőséget, valamint ha valaki figyelt és észrevette D hibáit az kapott egy pontot, ami elvileg felfelé kerekíti a vizsgaeredményt. A gyakorlaton is hasonló volt a helyzet. Oda is érdemes volt járni, mert a feladatokat szépen, értelmesen elmagyarázta, ha esetleg nem ment, kihívta a delikvenst a táblához. Ez a táblás dolog is érdekes volt, mert az „aláírás” zh, először mindenkinek egyes lett (2 ember kivételével, de érdekes volt az osztályzás, ugyanis 4-féle érdemjegy volt, amiből 3 fajta (0; 0,5; 1) egyest jelentett :), a negyedik érdemjegy pedig az 5ös volt), viszont a második zh szinte majdnem mindenkinek (érdekes módon :)) 30 ember kivételével 5-ös lett, és azokat hívta ki a táblához akinek 5-ös lett. Mindig úgy kezdte, hogy kinézett valakit, aztán:

„Magának kedves kollega, hányas lett?

???

2-es, hangzott a válasz.” Aztán csak mosolygás :)

Ez eljátszódott kb. 10-szer minden egyes órán, aztán cseles lett D, mert a laptopjáról nézte a jegyeket és úgy hívogatta kifelé az embereket a táblához, ami végül is nem volt olyan rossz, mert segített és nem cseszte le a hallgatót, (aki tényleg sokszor hallgatott), de ez a táblától való félelem szerintem egy megszokás egy tanártól....akit most nem részleteznék. Egyszer adott egy lehetőséget, azaz egy olyan feladatot írt fel, amit ha valaki megold, az kettesről indul vizsgán, persze úgy, hogy az aláíráshoz valókat, azaz a Chomsky-hierarchiát, a „Best of Generatív nyelvtant”, és az Üres-szó lemmát tudni kell 100%-osra. Visszatérve ezt a feladatot egy csoporttárs megoldotta, meg is kapta az ígért ajánlást, amelyet feljegyzett a füzetébe, aztán mondta, hogy aki tud egyszerűbbet, annak is megadja, én tudtam, ami tetszett neki, fel is jegyezte a füzetébe. Örültem neki, de ezek után jött a hidegzuhany. Adott 12 tételt, amit meg kellett tanulni + feladatokat megoldani. Szóval vizsgára nagyon emelte a szintet D.

A 0. vizsgán leírtam neki Chomsky-t és írtam a tételhez, plusz mondta, hogy a kedvezményeket „kedves kollegák a lapon tűntessék fel”, de elégtelen lett, amit Szilveszter előtt 1 nappal tudtunk meg. Egy ember ment át. Aztán jött az első éles vizsga, az egy szem kettes nevető arccal bejött, hogy neki megvan, és mondta, hogy „kedves kollega magától én többet várok”, aztán felírta a kérdéseket a táblára, és mondta, hogy aki nem ad be semmit annak még lesz 3 lehetősége, nos inkább felálltam, és megjegyezte, hogy „magától nem ezt vártam”...na mondom most jól megjegyez magának. Eljött a következő vizsga, ekkor egy kicsivel még többet kért, de mondta, hogy ki ezt meg ezt nem tudja, attól még átengedi. Nos 100%-ig leírtam a saját(!!!) jegyzetét + hibátlanul a kötelezőket, és 3 nap múlva amikor kijavította akkor látom, hogy elégtelen. Felmentem másodmagammal a tanszékvezetőhöz aki megmutatta azokat amiket D küldött át neki, nos nem tudtunk elmenni rajta, ezért hazamentem, s írtam neki egy e-mailt, amiben megkérdeztem, hogy miért?. Válaszolt másnap:

„Tisztelt Kollega!

Ami az ígéreteimet illeti, továbbra is érvényesek. Ön még mindig nem

tudja leírni az üres szó lemma bizonyítását. Leírja az U_k definíciót

és passz.

Öntől ennél többet várok!

Üdvözlettel

D”

Ekkor tudtam, hogy meglesz, mert nem nézte meg a lap másik oldalát, ahol a hiányzó dolgok vannak. Nem válaszoltam neki, mert így jobban meg tudtam fogni. Amikor elérkezett a következő vizsga mondta, hogy 4 sort nem tudok megtanulni. Hagytam, hogy mondja a magáét, aztán kértem tőle valamit: fordítsa meg a lapot :) Ekkor kicsit zavarba jött, és érdekesen nézett rápillantott, mondta, hogy foglaljak helyet, aztán kihívott és a dolgozatra rá sem nézett, csak beírt egy 5-öst és elköszönt. Mondanom sem kell, hogy nagyon örültem. Aztán a csoporttársak újraírták, szó szerint ismét és átmentek. Ebben a félévben aki felvette a fonyát és megszerezte a félévi aláírást, meg is lett általában egész jó jegyekkel (T-hez képest). Kemény egy menet volt, mert a továbblépés volt a tét, de végül is sikerült. A félévben a Chomsky-hierarchia volt a domináns, melyre rengeteg feladatot oldottunk meg, de alapjában véve elég részletesen végigmentünk a kitűzött terven.

3. Évközi tanulmányi követelmények

Két zárthelyi dolgozat, mely sikeres teljesítése előfeltétele a kollokviumnak.

Ez nem így volt. Lásd feljebb :).

4. A megszerzett ismeretek értékelése (félévközi jegy, vizsgajegy)

Vizsgajegy

5. Az értékelés módszere

Ide érdekes módon nem írtak semmit sem :) //vajon miért? :) //

6. Az ismeretek, készségek és kompetenciák elsajátításához rendelkezésre álló

segédanyagok

Internetről letölthető előadásvázlat...etc.

Aki esetleg kedvet kap, az nyugodtan vegye fel akár c típusúnak is :)....

Szólj hozzá!

Címkék: nyelvek és nyelvtan automaták chomsky nyf fonya formális generatív üres szó lemma

A bejegyzés trackback címe:

https://iki266.blog.hu/api/trackback/id/tr1920286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása